Instalacja fotowoltaiczna jak wybrać?

Instalacja fotowoltaiczna – jak wybrać?

Spis treści

Jaką instalację fotowoltaiczną wybrać?

Decydując się na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej chcemy dokonać właściwego wyboru.

Ruszamy do akcji zdobywania wiedzy, spędzając godziny w sieci, gdzie samodzielnie staramy się pozyskać jak najwięcej informacji (gdy nadejdzie ten dzień, i handlowiec stanie w naszych drzwiach, powinniśmy być gotowi, tak myśli większość z nas). Rankingi śnią nam się po nocach, a ilość kart katalogowych wywołuje zawroty głowy.

Tymczasem wystarczy wypełnić podczas rozmowy przygotowaną w tym celu tabelkę i uniknąć 99% procent przyszłych kłopotów.

Szukamy do skutku Firm, które na wszystkie pytania odpowiedzą pozytywnie, dopiero później decydować o wyborze może cena.

Pragnę uspokoić, są Firmy spełniające postawione kryteria (a nawet je przewyższają), zachowując przy tym spory rozsądek względem proponowanych cen. Wszystkie „wpadki” należy dokładnie rozważyć, im więcej negatywnych odpowiedzi tym gorsza i bardziej awaryjna może być nasza instalacja.

karta analizy ofert pdf – załącznik do pobrania

Spis treści

  • Instalacja fotowoltaiczna – jak wybrać?
  • Panele fotowoltaiczne – gwarancja produktowa
  • Panele fotowoltaiczne – gwarancja na moc
  • Panele fotowoltaiczne – informacje dodatkowe
  • Falownik – gwarancja podstawowa
  • Mikroinwerter – gwarancja podstawowa
  • Wyłącznik różnicowoprądowy
  • Zabezpieczenie nadprądowe
  • Rozłącznik izolacyjny
  • Ogranicznik przepięć AC T1T2 lub T2 w zależności od pokrycia dachu
  • Ogranicznik przepięć DC T1T2 lub T2 w zależności od pokrycia dachu
  • Czy Firma pobiera zaliczkę przed rozpoczęciem prac?
  • Czy Firma pobiera zaliczkę przed rozpoczęciem montażu ?
  • Czy Firma przejmuje gwarancję producentów (Panele i Falowniki)?
  • W jakim czasie Firma podejmie jakiekolwiek działanie w przypadku usterki/awarii?
  • Czy oferta zawierała wszystkie niezbędne załączniki – karty techniczne paneli, falownika, tekst umowy? 

Panele fotowoltaiczne – gwarancja produktowa

Ważniejsza od gwarancji na moc.

Określa czas odpowiedzialności producenta za ewentualne wady fizyczne produktu, które mogą zakłócać lub po prostu zamienić nasz panel w bezużyteczną taflę. Najlepiej, aby gwarancja produktowa była udzielana na ten sam czas co gwarancja na moc.

Często gwarancja produktowa oferowana jest w okresach 10,12-letnich. 15-letnia gwarancja na produkt to już zdaniem wielu handlowców dobry wynik. Naszym zdaniem dobry wyrób to taki, który ma co najmniej 20-letnią gwarancję na produkt.

Panele fotowoltaiczne – gwarancja na moc

Nazywana też gwarancją liniową, na wydajność.

Ogniwa z czasem tracą swoją sprawność. Można ogólnie założyć, że utrata mocy sięga od 0,5% do niecałego 1% rocznie.

Po 20-25 latach nasz panel będzie wykazywał sprawność na poziomie około 80%. Są producenci którzy podają sprawność po 25 latach na poziomie 85% i wyższej.

Są też tacy, którzy deklarują 85% wydajność na panelu po 25 latach, ale na sam produkt dają 10 lat gwarancji…

O ile wada fizyczna jest łatwa do zidentyfikowania (pamiętamy: gwarancja na produkt jest ważniejsza), o tyle udowodnić że moc jednak jest słabsza od deklarowanej będzie bardzo trudno.

Naszym zdaniem: gwarancja na wydajność to minimum 25 lat.

Panele fotowoltaiczne – informacje dodatkowe

Wybór paneli sprawia najwięcej kłopotów, warto aby kilka kwestii zostało wyjaśnionych. Panele wykonane w technologii szkło/szkło są najbezpieczniejsze, ponieważ są niepalne (nie posiadają na tylnej części folii, jak inne modele).

Są nieco droższe od pozostałych, ale warto rozważyć bardzo poważnie ich zakup.

Ogniwo cięte na pół (half-cut) daje bardzo dobre rezultaty, nie przegrzewa się tak jak standardowe, dodatkowo jest trwalsze i bardziej wytrzymałe.

Panel o mniejszych wymiarach jest lepszy od panelu o wymiarach większych. Duży panel będzie bardziej narażony na nacisk niż mniejszy, producenci wprowadzają większe rozmiary tnąc koszty. O ile na farmach duży panel to oczywiste rozwiązanie, na domowej instalacji raczej to nieporozumienie.

Na ciemnym dachu panel w ciemnej ramie 🙂

Estetyka to klucz do zadowolenia. W naszym domu ma być przecież ładnie. Dopytać o kolor.

instalacja fotowoltaiczna, moduł bauer solar
Moduł PV Bauer 385 W

 

 

 

 

 

 

 

 

Falownik – gwarancja podstawowa

Serce systemu (o ile nie zastosujemy Mikroinwerterów).

Falownik jest urządzeniem, którego zadaniem jest zamiana prądu stałego (DC) na przemienny (AC), czyli ten, który mamy w gniazdkach.

Standardem rynkowym wydaje się obecnie co najmniej 10-letnia gwarancja.

Bardzo dobry i ceniony przez niektórych Klientów jest Fronius. Niestety producent z Austrii daje tylko 5-letnią gwarancję którą można przedłużyć do lat 7.  Naszym zdaniem to za mało.

W wielu przypadkach możemy odpłatnie przedłużyć gwarancję nawet do 20 lat, koniecznie dopytać o cenę przedłużenia i warunki jakie muszą być spełnione (np. do kiedy mogę się zdecydować na przedłużenie gwarancji).

Serwis musi być zapewniony w Polsce, koniecznie dopytać o procedury serwisowe.

Falownik firmy Hypontech

 

 

 

 

 

 

 

 

Mikroinwerter – gwarancja podstawowa

W tej technologii prąd przemienny (AC) płynie bezpośrednio z dachu.

Ryzyko powstania pożaru praktycznie nie istnieje.

Bezdyskusyjnym liderem na świecie jest amerykański Enphase, z 25-letnią gwarancją.

W Polsce bardzo popularny jest chiński Hoymiles z 12-letnią podstawową gwarancją (ale z możliwością jej przedłużenia do 25 lat).

To tańsza, ale również solidna propozycja.

Mikroinwertery doskonale sprawdzą się w miejscach gdzie występuje zróżnicowane zacienienie, kłopotliwa lokalizacja paneli. W przypadku gdy mamy dach bez zacienienia, pozostaje jedynie funkcja najwyższego bezpieczeństwa.

Możemy obserwować pracę każdego panelu z osobna, w przypadku usterki jednego z nich, od razu zaobserwujemy zamianę.

AKCEPTOWALNA GWARANCJA TO 25 LAT

Wyłącznik różnicowoprądowy

Bardzo ważne urządzenie przeciwporażeniowe. Jak sama nazwa wskazuje wykrywa różnicę pomiędzy prądem który do niego wpływa a tym, który z niego wypływa. Jeżeli wartości nie są równe, oznacza to awarię sieci – następuje rozłączenie obwodu.

Obowiązkowa składowa zabezpieczeń instalacji, mimo iż nie zawsze jest zalecana. Jeżeli osoba oferująca nam rozwiązanie nie będzie w stanie wyjaśnić działania wyłącznika różnicowo-prądowego, oznaczać to może, że Firma którą reprezentuje handlowiec nie dba o właściwe o jego przygotowanie merytoryczne. Może też być gorzej, czyli wyłącznika nie będzie w naszym zestawie.

Należy zapamiętać : wyłącznik różnicowoprądowy ma być!

Zabezpieczenie nadprądowe

Czyli ochrona przed skutkami zwarć oraz przeciążeń (wyłącznik nadprądowy to między innymi popularny „korek” lub „bezpiecznik”).

Jest to przede wszystkim ochrona naszego falownika. W przypadku zwarcia uratuje drogie urządzenie, zatem stanowi niezbędną składową naszej instalacji. Posiada komorę gaszenia łuku elektrycznego.

Naszym zdaniem po prostu musi być i kropka.

Rozłącznik izolacyjny

Kolejna dziwna nazwa. Działanie rozłącznika jest proste, daje on możliwość całkowitego wyłączenia zasilania.

Często pomijany przez instalatorów.

Urządzenie nie zwiększa specjalnie bezpieczeństwa, ale daje możliwość odłączenia falownika (inwertera) od zasilania np. w przypadku pożaru.

Również musi być składową naszej instalacji.

Ogranicznik przepięć DC T1T2 lub T2 w zależności od pokrycia dachu

Bez wchodzenia w szczegóły, w zależności od tego czy dach posiada instalację odgromową czy też nie, należy zastosować odpowiedni ogranicznik przepięć.

Gdy fotowoltaika rozpoczynała swoją przygodę często wysokiej klasy urządzenia chronione były przez najtańsze ograniczniki. Dziś branża jest dobrze wyedukowana i raczej nie napotkamy w tym względzie niespodzianek.

Stosują wszyscy, zatem gdyby handlowiec nie wiedział o co chodzi, raczej nie polecam kolejnych kroków.

Czy Firma pobiera zaliczkę przed rozpoczęciem prac?

A czy malarz pokojowy lub elektryk bierze zaliczkę przed rozpoczęciem swoich prac?

Raczej nie, i niech tak pozostanie.

Kto poprawnie i solidnie wykonuje swoją pracę i co najważniejsze, nie ma żadnych kłopotów z płynnością finansową, może zaproponować Klientowi kompletną usługę bez wyciągania ręki po pieniądze na starcie.

Niech zapali się czerwona lampka, gdy usłyszymy o zaliczkach lub opłatach „za projekt”.

Płacimy po wykonanej pracy.

Czy Firma pobiera zaliczkę przed rozpoczęciem montażu ?

Często spotykana praktyka

Handlowiec informuje nas iż zgodnie z umową, należy wpłacić nawet 60%-80% wartości umowy w dniu złożenia u Klienta komponentów zestawu (głównie panele). Bo musi je zamówić i inne takie dziwne historie…

Zaraz zaraz, nie mam jeszcze niczego na dachu, a już muszę przekazać większą część zapłaty. W tej sytuacji, gdy instalacja zostanie źle wykonana nie mam żadnych możliwości skutecznej obrony.

Nie ma zgody

Płacimy po wykonanej pracy.

Czy Firma przejmuje gwarancję producentów (Panele i Falowniki)?

Bardzo ciekawe pytanie.

Kto będzie serwisował zamontowane urządzenia ?

Najlepiej, gdy będzie to Firma, która zakładała nam instalację.

Stosowny zapis w umówię o przejęciu gwarancji producenta jest bardzo rzadko spotykany, ale występuje.

Gdy oferent przedstawi nam zapis o przejęciu zobowiązań gwarancyjnych, będziemy mieli do czynienia z kimś wyjątkowym.

W jakim czasie Firma podejmie jakiekolwiek działanie w przypadku usterki/awarii?

Gdy zdarzy się awaria, jaka jest ścieżka postępowania i czy jest zapisana w umowie?

Kto sprawdzał w zapisach umowy ten punkt?

No właśnie.

Reakcja na usterkę powinna być zapewniona, serwisant nie musi od razu do nas przyjeżdżać.

Większość usterek dotyczy problemów Klientów z logowaniem, odświeżaniem aplikacji itp.

Gdy jednak zdarzy się poważniejsza przeszkoda serwis do 3 dni roboczych powinien stanąć w naszym progu 🙂

Czy oferta zawierała wszystkie niezbędne załączniki – karty techniczne paneli, falownika, tekst umowy?

Uff, nareszcie koniec 🙂

Gdy otrzymamy zadowalające odpowiedzi na wszystkie pytania, oraz zwrotnie po pierwszej wizycie handlowca otrzymamy na skrzynkę e-mail PEŁNY PAKIET INFORMACJI wraz z ofertą cenową, możemy usiąść wygodnie w fotelu i przemyśleć wybór.

Gdy mamy pytania, pytajmy. Gdy możemy wybierać, wybierajmy.

UMOWĘ SPEŁNIAJĄCĄ WSZYSTKIE WSPOMNIANE KRYTERIA MOŻEMY

PODPISAĆ BEZ WIĘKSZYCH OBAW.

NIECH WYGRA NAJLEPSZY 🙂

Udostępnij
Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Email

Ostatnio dodane w sklepie

Czytaj również

Logowanie

Nazwa użytkownika lub adres e-mail *
Hasło *